1.11.2007:
Κρασί... Ένας
ανεκτίμητος φίλος για την καρδιά
«Οίνος ευφραίνει καρδίαν»
Η αλήθεια είναι ότι στο χώρο της διατροφής πολύ συχνά
ακούγονται θέσεις που καμία σχέση δεν έχουν με την
πραγματικότητα. «Το κρασί παχαίνει λιγότερο από την μπίρα»
ή «τα λευκά ποτά είναι πιο διαιτητικά» ή «το αλκοόλ αυξάνει
τον μεταβολισμό» είναι μερικές απορίες που συχνά εμείς οι
διαιτολόγοι καλούμαστε να αποσαφηνίζουμε. Ετσι λοιπόν, η
επιστήμη της διαιτολογίας-διατροφής, κατά την οινόφιλη
προτροπή, καταντά «ξέφραγο αμπέλι» στις ορέξεις ευφάνταστων
μη ειδικών. Επειδή για το κρασί γίνεται πολύς λόγος
τελευταία, ας ξεκινήσουμε από την ποσότητα.
«Μέτρον άριστον», η πολυδιατυπωμένη αυτή αρχή στο χώρο
της διατροφής φαίνεται ότι ταιριάζει απόλυτα σε ό,τι αφορά
τη σχέση κατανάλωσης κρασιού και διαφόρων παθήσεων. Πράγματι,
μελέτες στο χώρο έχουν δείξει ότι η σχέση κατανάλωσης
κρασιού και καρδιαγγειακών παθήσεων έχει το σχήμα του
γράμματος J (καμπύλη J) όπου η μηδενική πρόσληψη αλκοόλ δεν
προστατεύει, η μέτρια πρόσληψη (πυθμένας) σχετίζεται με τα
χαμηλότερα κρούσματα και η μεγάλη κατανάλωση οδηγεί σε
αυξημένα κρούσματα.
Το επιστημονικό ενδιαφέρον κέντρισε η παρατήρηση ότι οι
Γάλλοι, αν και καταναλώνουν 2 με 3 φορές περισσότερο
κορεσμένο λίπος από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους και επίσης
έχουν υψηλότερα επίπεδα χοληστερόλης και αρτηριακής πίεσης,
εμφανίζουν κατά 2,5 φορές μικρότερο κίνδυνο θανάτου από
στεφανιαία νόσο. Τα πρώτα ερευνητικά δεδομένα έδειξαν πως το
κρασί είναι αυτό που τους... σώζει. Ετσι, το περίφημο «γαλλικό
παράδοξο» άνοιξε το δρόμο για το συνεχώς αυξανόμενο
επιστημονικό ενδιαφέρον σχετικά με τα οφέλη του κρασιού.
Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι: Η ευεργετική δράση
κατά των καρδιαγγειακών παθήσεων αφορά μόνο το κρασί ή και
άλλα αλκοολούχα; Η απάντηση είναι πως τα οφέλη φάνηκαν και
σε άλλα αλκοολούχα, όπως η μπίρα για παράδειγμα, αλλά σε
πολύ μικρότερη έκταση από ό,τι στο κρασί. Αυτό συμβαίνει
γιατί η ευεργετική δράση του κρασιού δεν έχει να κάνει τόσο
με την περιεκτικότητά του σε αλκοόλ όσο κυρίως με τα
αντιοξειδωτικά συστατικά που περιέχει. Μάλιστα, έρευνες που
έγιναν με κρασί χωρίς αλκοόλ έδειξαν πως εξακολουθεί να έχει
θετικές επιδράσεις στην καρδιά.
Επίσης, έρευνες που έγιναν και σύγκριναν την ευεργετική
δράση αντιοξειδωτικών διαφόρων χυμών με το χυμό σταφυλιού
έδειξαν πως τα αντιοξειδωτικά που υπάρχουν στο σταφύλι
ασκούν πολύ εντονότερη καρδιοπροστατευτική δράση.
|
Μάλιστα, οι ευεργετικές αυτές επιδράσεις επικεντρώνονται
στο κόκκινο κρασί όπου ξεχωρίζει το αντιοξειδωτικό
ρεσβερατρόλη (βρίσκεται στη φλύδα των κόκκινων σταφυλιών).
Η κύρια ευεργετική δράση του κρασιού
εστιάζεται στην αύξηση της καλής χοληστερόλης HDL.
Γνωρίζουμε ότι η κακή χοληστερόλη LDL μεταφέρει το μόριο
της χοληστερόλης στο ενδοθήλιο και αυτό εκεί
εναποτίθεται συμμετέχοντας στη δημιουργία αθηρωματογόνου
πλάκας (το πουρί που ευθύνεται για το φράξιμο των
αρτηριών) και η καλή είναι αυτή που απομακρύνει το μόριο
της χοληστερόλης, απομακρύνοντας ταυτόχρονα και τον
κίνδυνο. Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ έχει βρεθεί ότι
βοηθά στην αύξηση της καλής χοληστερόλης.
Η αγγειοδιασταλτικότητα
Παράλληλα, η κατανάλωση αλκοόλ έχει
σχετιστεί με τη μείωση διαφόρων παραγόντων που
συμμετέχουν στο σχηματισμό θρόμβων και φράσσουν τα
αγγεία. Τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει
προκύψει για έναν παράγοντα που λέγεται
αγγειοδιασταλτικότητα του αγγείου και αφορά την ιδιότητα
του αγγείου να εμφανίζει μια μορφή ελαστικότητας. Οσο
πιο ελαστικό είναι το αγγείο, τόσο λιγότερο επικίνδυνη
είναι η θρόμβωση γιατί το αγγείο μπορεί να επιτρέπει τη
δίοδο του αίματος. Αντίθετα, όσο πιο άκαμπτο είναι το
αγγείο (κάτι που συμβαίνει με τη μεγάλη κατανάλωση καφέ
και νικοτίνης, για παράδειγμα) τόσο μεγαλύτερος ο
κίνδυνος απόφραξης. Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι
το κόκκινο κρασί αυξάνει τη διασταλτικότητα των αγγείων
και μειώνει την πίεση, γεγονός που έχει καθοριστικό ρόλο
στην καλή λειτουργία της καρδιάς.
Ενα ποτηράκι κρασί λοιπόν με το
γεύμα μας και... εις υγείαν.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΑΠΑΛΑΖΑΡΟΥ, Msc,
διαιτολόγος, επιστημονικός διευθυντής διαιτολογικών
γραφείων nutrimed,
www.nutrimed.gr
Με την επιμέλεια του ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ
ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΩΝ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Προσθήκη:
1/11/2007
Τελευταία Ανανέωση:
1/11/2007
Για παλαιότερες δημοσιεύσεις κάντε κλικ
εδώ.
|